מזון וקיימות – רשמים מתערוכת המזון במילאנו EXPO 2015 (חלק א')

אוכל – Food – הוא הרבה יותר מהמזון שאנו אוכלים. התזונה שלנו היא בראש ובראשונה הדלק של הגוף, אבל אוכל הוא גם קולינריה, חגיגה של טעמים, בילוי משפחתי או עם חברים – הנאה. אוכל הוא גם הסביבה, תנאי הגידול של חומרי הגלם והעיבוד שהם עוברים. אוכל מחבר בין אנשים ומסמל השתייכות לעם, קבוצה או מדינה. אוכל מסמל משפחה ואהבה. הנושא הרחב והחשוב של מזון, סביבה וקיימות מוצג כולו בתערוכת המזון שבמילאנו, Expo 2015.

Expo 2015 – לונה פארק למתבגרים ולמבוגרים

לתערוכה הגענו במסגרת טיול משפחתי לאיטליה. מכיוון שכבר הפסקנו את ביקורינו בגני שעשועים ובגלל הזיקה הגדולה שלי למזון, החלטנו להרחיב אופקים. לא ידענו מה יהיו תגובותיהם של הילדים (בן 11 ובן 17). בתערוכה תצוגה של עשרות מדינות מרחבי העולם, כל מדינה מציגה בביתן משלה את נושא המזון והסביבה בראי עיניה. מצאנו את עצמנו בלונה פארק, מוזיאון וחגיגה טכנולוגית שכולם מייצגים את נושא המזון והקיימות. איך והיכן גדל המזון? מהם המשאבים הנחוצים לגידולו? איך ניתן לגדל מזון בצורה ידידותית יותר לסביבה? מהי המשמעות של מזון מעובד? איך נשמר את הערכים התזונתיים של המזון בצורה הכי טובה בתהליכי הייצור והעיבוד? ומהיכן מגיע המזון שלנו לצלחת? סיכמתי כמה רשמים מן התערוכה:

הביתן הישראלי – חקלאות וקיימות

בביתן הישראלי בחרו להציג את הישגיה הנפלאים של החקלאות ואת ההתפתחות הטכנולוגית בתחום. הביתן משקף את ההוויה הישראלית, הדינמית והחדשנית. קיר חזית הביתן הוא שדה של גידולי דגנים ומרכיבי מזון בסיסיים לקיום תזונה נאותה. הקיר מתנשא לגובה 12 מטרים ורוחבו 68 מטרים. מעבר להיבט העיצובי המרהיב, מדובר בחקלאות אורבנית שחוסכת בקרקע ומצמצמת שימוש במשאבי קרקע שהולכים ומצטמצמים. חקלאות אורגנית היא נושא הולך ומתפתח כיום במרכזי ערים רבות.

חקלאות עירונית

בכל שטחי התערוכה מפוזרות גינות שלמות של ירקות ופירות הגדלים באדניות – חקלאות אורבנית במיטבה, החושפת את המבקרים למגוון עצום של צמחים ושיחים שכולם מספקים מזון קל לגידול ואפשרי אפילו בסביבת מגורינו. שטחי חקלאות עירוניים תורמים לטובת הסביבה ולמגוון הביולוגי הקיים בעיר. הם יוצרים שינוי ברמת המעורבות החברתית הפעילה של תושבי העיר באופן החוצה תרבויות, גילים ומעמדות סוציו־אקונומיים.

המגוון התזונתי Biodiversity ו- Diversity

שני מושגים חשובים בנושא תזונה וקיימות:
Biodiversity מדבר על מגוון רחב של צמחים ובעלי חיים בסביבתם הטבעית. מספר המינים והזנים של צמחים ובעלי חיים נע בין 1.5 ל-1.8 מיליון. כ-7,000 מיני צמחים מנוצלים לשימוש ע"י בני אדם, ורק כ-150 הם צמחים מתורבתים.
אבל עם כל השפע הזה מסתבר שכ-75% מהמזון מיוצרים בעולם באמצעותם של שנים-עשר סוגי צמחים וחמישה סוגים של בעלי חיים בלבד!!! כ-50% מתוכם מיוצרים ע"י 4 מיני צמחים ידועים: אורז, תירס, חיטה ותפוחי אדמה, ו-3 זנים של בעלי חיים: פרות, חזירים ועופות.
Diversity אחד הנושאים החשובים בתערוכה עוסק במגוון התזונתי ובחוסר השוויון בין שני חלקי כדור הארץ: השׂבע והרעב (הרחבה על כך בפוסט נפרד). אבל דווקא בעולם המערבי השבע, שבו בעיית ההשמנה הולכת וגדלה, מייחסים חשיבות רבה לצריכה של מזונות מגוונים וכמה שפחות מעובדים.
בתערוכה הוצגו ונחשפו שלל תהליכי ייצור ממדינות שונות ומגוונות: ייצור יין, שוקולד ודגנים. נחשפו אזורי גידול, וקווי ייצור של מפעלי תעשייה.
את כל הביתנים והמוצגים מלווים מופעי רחוב מרהיבים, מזרקות מוזיקליות והרבה אוכל טעים.
גם כשמדובר במזונות מעובדים ותעשייתיים ניתן לייצר מוצרים איכותיים ומזינים התורמים לבריאות הציבור ושומרים על הסביבה – צריך רק להגדיר את המטרה החשובה!

הדוכן הצרפתי – מגוון של גידול מקומי

הדוכן האיראני – מגוון של תבלינים מקומיים

ומה באשר למתבגרים שלי? הם זכו בחשיפה לטעמים, חשיפה לחוויות, חשיפה לחשיבה. ככל שילדים נחשפים יותר למגוון אפשרויות בגיל צעיר, כך הם גם פתוחים יותר ולומדים להפיק הנאה מן הסובב אותם. הם כל כך נהנו, שכמעט פספסנו את הטיסה…
בקיצור, ממליצה!

מוזמנים להירשם לניוזלטר לקבלת כתבות ועדכונים

 סרטון התערוכה באיטלקית

דילוג לתוכן