המשחק ככלי טיפולי לעידוד תזונה נבונה בקרב ילדים
מה ילדים אוהבים?
מחקרים מלמדים כשילדים בוחרים ומרכיבים ארוחתם באופן עצמאי, המזונות שהם בוחרים הנם עשירים בקלוריות, בשומן רווי, בסוכרים ומלח. רבע מהקלוריות של המזונות שהילדים בוחרים מקורם היה בסוכר המוסף למזון. לעומת זאת כאשר הם נחשפים למגוון מזונות בריאים ישנה עליה במרכיבים הבריאים: צריכת ארוחות דלות שומן ועשירות בירקות וסיבים וזאת מבחירה חופשית, גם ללא קבלת הדרכה. כלומר, ניתן לשפר את תזונתם של ילדים ע"י הגדלת זמינותם של המזונות הבריאים. בכל הקשור לירקות ופירות כולנו יודעים שהם מהווים בסיס לתזונה בריאה ונבונה. פירות וירקות מכילים ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וגם פיטוכימיקלים. מחקרים רבים עוסקים בחשיבות צריכת ירקות ופירות בקרב ילדים ובני נוער. תזונה הולמת בגילאים אלו מאפשרת גדילה והתפתחות תקינה ומסייעת לשמור על בריאות הילדים בהווה ובחייהם הבוגרים בעתיד. אך מה המצב בפועל?
ההיבט הטיפולי
על פי הדוח המסכם לשנת 2013 של המועצה לשלום הילד, מאז שנת 1998 ועד לשנת 2011 חלה ירידה דרסטית באחוז התלמידים שאוכלים פירות וירקות לפחות פעם ביום: מ-85% ל-.42.9% . השיח סביב אכילה בריאה במשפחה לרבות יתרונות צריכה של ירקות ופירות, הוא לעיתים נושא רגשי וטעון הטומן בחובו כעסים, מתחים ומריבות. איך בכל זאת ניתן לגשת לנושא בצורה קצת שונה?
המשחק "מי השף?" הוא כלי טיפולי למטפלים בחינוך לתזונה נבונה ואורח חיים בריא במשפחה ממספר סיבות;
- העברת מסרים והטמעתם – משחק משותף הוא דרך נפלאה להעברת מסרים והטמעתם בצורה נעימה. המשחק מאפשר לצור שיח בונה, דיאלוג חיובי ועדין על נושא הרגלי האכילה, ללא מתחים ומטענים.
- לימוד תוך כדי משחק – המשחק מעניק למטפל את היכולת להעביר מידע כה חיוני על היתרונות הבריאותיים בצריכת ירקות ופירות, בצורה משעשעת, צבעונית ומלווה באיורים.
- התקרבות אל המטופל – משחק הוא דרך נפלאה להתקרב למטופל ו"להפיל" מחסומים וחסמים כגון אכלנות בררנית, ורתיעה ממזונות מסוימים, כל זאת בלי לעורר התנגדות בנושא.
- כלי יישומי – החיבור בין חדר המשחקים למטבח הוא ייחודי ומעניק כלים ליישום הטיפול בבית – הכנת מתכונים בריאים.
- החוויה המשפחתית – בעת המשחק ובעת ההכנה משותפת- הילד הופך לשותף פעיל בחוויית הכנת האוכל. עידוד ילדים להיות מעורבים ושותפים בהכנת ארוחה ביתית מהווה אסטרטגיה יעילה לקידום בריאות ובהרבה מקרים כשהילד שותף בהכנה האוכל, הוא גם יאכל ממנו.
המשחק "מי השף" נועד לחשוף את הילדים לחוויית הבישול וההנאה במטבח, ובתוך כך גם להקנות להם הרגלי תזונה נבונה והבנה של חשיבות אכילת פירות וירקות. המשחק מאפשר לילד לחקור, לבחון וליצור פתרונות חלופיים תוך גילוי יצירתיות ומקוריות, ומעלה למודעות ולדיון במשפחה סוגיות של תזונה נכונה ואכילה בריאה. בעת הכנת המתכונים הילד הופך לשותף פעיל בחוויית הכנת האוכל. תהליך ההכנה מאפשר דיון פתוח המוביל להתייעצות הדדית לגבי בחירת המתכון ודרך הביצוע שלו, והתמודדות עם קשיים בלתי צפויים המחייבים מציאת פתרונות מידיים. השילוב בין חדר המשחקים למטבח הוא ייחודי ויוצר חיבור בין עולם הילד לעולם המבוגרים. מעבר להנאה שבמשחק המשתמש בחומרים מן המציאות היומיומית, הילד חולק עם הוריו את רזי הבישול וחש שסומכים עליו ונותנים בו אמון בנושא שהוא נדבך מהותי ומרכזי בחיי הבית.
למי מיועד המשחק ככלי טיפולי ?
לדיאטניות, נטורופתים, מאמנים לתזונה, רופאי ילדים, פסיכולוגים, מורים וגגנות ולכל המחנכים לתזונה נבונה ואורח חיים בריא בקרב ילדים ובני משפחתם. המשחק מתאים להפעלות, סדנאות, הדרכות הורים לפעילויות משותפות של מספר מטופלים.
אודות המשחק
"מי השף?", משחק רביעיות בקופסה, נועד לחשוף את הילדים לחוויית הבישול וההנאה במטבח, ובתוך כך גם להקנות להם הרגלי תזונה נכונה, והבנה של חשיבות אכילת פירות וירקות. המשחק מאפשר לילד לחקור, לבחון וליצור פתרונות חלופיים תוך גילוי יצירתיות ומקוריות, ומעלה למודעות ולדיון במשפחה סוגיות של תזונה נבונה ואכילה בריאה. המשחק מכיל 13 רביעיות מתכונים כולם מפירות וירקות. כל רביעייה מורכבת מהקלפים הבאים: דרושים – החומרים הדרושים למתכון; מכינים – אופן ההכנה שלו; מגוונים – רעיונות לגיוון; בריאים – ההסבר על הערך הבריאותי של המנה. המשחק זכה בתו התוכן של מכון אדלר.
צילום: עמוס כשדן