איך מגבירים מכירות באמצעות רכיבי המזון?
כוח הקנייה החדש
אחת השאלות הגדולות שמנהלי שיווק שואלים את עצמם היא: מה מניע את הצרכנים לרכוש את המוצר? או: מה גורם להם לבצע את הבחירה המועדפת? בשנים האחרונות אנו ערים לעובדה שצרכנים רוצים לשלב בין טעם ובריאות. בסקר נילסן האחרון העידו 88% מהישראלים כי הם מושפעים מהטקסטים הכתובים על גבי אריזת המוצר ומהערכים התזונתיים. 69% מהישראלים העידו שהם בוחנים את המזון שהם אוכלים, ו-50% ציינו שהיו רוצים לשלב יותר בין טעם ובריאות. עד כמה משפיעה רשימת הרכיבים והאריזה על החלטת הקניה? ואיך זה קשור ל- Clean Label ?
כוחה של רשימת הרכיבים חזק מכוחו של המותג
במחקר צרכני שבוצע בקרב 3,000 צרכנים באנגליה, ארה"ב וגרמניה על ידי חברת Beneo ופורסם בירחון המדעי Food Navigator, נבדק המשתנה המשפיע ביותר על כוח הקנייה. במחקר נמצא כי לרשימת הרכיבים של המוצר ההשפעה הגדולה ביותר, יותר מאשר למותג! עוד נמצא שהצרכנים מחפשים מוצרים המוגדרים כ-Clean Label. כ51% מהנשאלים ציינו שהם קודם כול מסתכלים על רשימת הרכיבים, 45% ציינו שהמותג הוא המניע הראשי, 49% ציינו שתיאור המוצר מהווה גורם חשוב בשעת הקנייה.
מה זה Clean Label?
מדובר במונח שיווקי – "תווית נקייה" – המתייחס למוצרים ולרשימת הרכיבים שלהם. הוא מתקיים כאשר כל הרכיבים הם חומרי גלם פשוטים ומוכּרים לצרכנים, ללא תוספים מלאכותיים, ללא ממתיקים מלאכותיים, ועם ערכים תזונתיים מוספים.
המונח Clean Label מתחבר להגדרה של Clean Eating המגדירה אורח חיים של תזונה בריאה, נקייה ממזונות מעובדים ומרכיבים מזיקים, ובנוסף מתחשבת גם בסביבה – תזונה בת קיימא.

clean label – צילום: allef vinicius
מה הם E-Numbers? ומה יודעים הצרכנים?
מדובר ברשימה של תוספי מזון המיועדים למטרות טכנולוגיות. הקידוד מיושם בעיקר באירופה, ומשם מגיעה האות E. ברשימה תוכלו למצוא את כל התוספים המותרים עם הגבלה של כמויות וחלוקה לקטגוריות השונות: מייצבים, משמרים, מחזקי טעם, צבעים, מונעי התגיישות. חלקם של המוצרים טבעיים וחלקם מלאכותיים.
במחקר נתנו לאנשים לבחור את העדפתם לרוטב עגבניות מבין 3 סוגים: מכיל עמילן תירס מעובד; מכיל עמילן אורז; ומכיל עמילן המכיל E-numbers. 73% בחרו את רוטב העגבניות עם עמילן האורז, 19% בחרו את הרוטב עם העמילן המעובד ורק 8% בחרו את הרוטב עם E-numbers.
מחקר זה מלמד שלמוצרים בעלי Clean Label ישנה העדפה צרכנית מובהקת. ההיגדים האהודים והמוכּרים ביותר בקרב הצרכנים היו "ללא חומרים משמרים" או "מחומרים טבעיים בלבד". למרות העובדה שישנם גם ברשימת E Numbers חומרי גלם שהם טבעיים, אנו למדים כי בהיבט הצרכני E Numbers הם גורם שלילי המפחית מכוח הקנייה.
האם Clean label מבטיח מוצר טבעי, נטול ובריא?
למושג clean Label מיוחסים בקרב צרכנים ערכים רבים: לא מהונדס גנטית (Non GMO), אורגני, טבעי, נטול גלוטן וסוכר, ללא תוספים מלאכותיים, בעל רשימת רכיבים מוכרת. מדובר בקטגוריה שנמצאת בצמיחה, ובשוק מצויים מוצרים רבים בעלי "תווית נקייה", דוגמת לחמים, יוגורטים, ממרחים, חטיפי בריאות.
גודל השוק
מסקר שערכה חברת Cargil נמצא כי שוק המוצרים בעלי "תווית נקייה" הוערך בכ-165 מיליארד דולר ב-2015 ויגדל ל-180 מיליארד עד 2020. באותו סקר דיווחו הצרכנים כי יהיו מוכים לשלם יותר עבור מזון עם "תווית נקייה" – 37% עבור מוצרים המיועדים לילדים, 29% על מוצרי חלב, 27% על דגני בוקר, ו-28% על משקאות וחטיפי בריאות.
בנימה אישית – ערך מוסף אמיתי
כמי שמלווה צוותי פיתוח רבים בפן התזונתי-שיווקי ומהווה חלק בלתי נפרד מהם, אני גורסת כי רצוי שנאמץ טרנדים שיווקיים שיקדמו את מכירות המוצרים. על אחת כמה וכמה כשמדובר בטרנד בריאותי. חשוב לזכור כי הצרכן הישראלי לא מתפשר על טעם, ויחד עם זאת מחפש מוצרים עם ערך בריאותי מוסף. הצלחה שיווקית של מוצר מזון תלויה בהחלט בערכים התזונתיים המוספים שהמוצר מספק לצרכן, כאלו שישפיעו לחיוב עלינו ועל קהל הצרכנים שלנו: יתרמו לגדילה ולהתפתחות, לתפקוד גופני מיטבי, לחשיבה ולריכוז, ויאפשרו לנו אורח חיים בריא ומקיים. מוצרים עם ערך מוסף אמיתי.